fredag 1 juli 2011

Varm i hjärtat...





... är jag och lite nöjd med mig själv att jag konstruerade ett "surrogat" träd efter den sjuka almen som stått där. Trädfällaren hade sett att det fanns ägg i fågelholken som satt där och var så snäll och informerade om det och dessutom tipsade om att sätta upp en stör och placera fågelholken i ungefär samma höjd som den suttit tidigare för att de blivande fågelföräldrarna skulle hitta tillbaka. Han hade varit med om fåglar som letat efter sina ägg eller ungar efter att träd försvunnit och man placerat fågelholken i fel höjd eller i ett närliggande träd. Fågelföräldrarna flyger till precis det ställe och cirkulerar i luften om det inte finns något där. Så jag var riktigt spänd och vågade nästan inte hoppas på att de skulle hitta tillbaka, men blev glatt överraskad när jag såg för några veckor sedan att det skakade i fågelholken och att både mamman och pappan flög för att hålla koll och nu är det en väldig trafik. Verkar vara hungriga små svartvita flugsnappare :-)


Men det är inte helt utan dramatik som de bor i den lilla mossbeklädda holken. Häromkvällen fick de besök av en stor katt som satt upp på taket och hade väl tänkt fixa lite nattkäk. Jag sprang ut och tjoade och försökte skrämmas så gott jag kunde och den sprang sin väg...får hoppas de inte får fler sådana besök. Klicka på bilderna så kanske ett hungrigt gap syns i hålet :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken dramatik du har på gården!!!!

Hero sa...

så fint att fåglarna hittade tillbaka. Tur att trädfällaren hade så bra koll och visste hur man ska göra. och jag har lärt mig något nytt:)
ha det så bra på fotokursen/Kram