torsdag 25 augusti 2011

"Ljusare tider"...










… är titeln på den rykande färska boken som jag är inblandad i och gärna vill berätta lite om. 

Författare: Sune Klippmark

Foto: Karin Wijk

Formgivning: Magnus Wijk


För att göra det enkelt för mig så citerar jag baksidans beskrivning av boken:

”I Ljusare tider får vi lära känna folklivet och folktron i några byar i f d Korpilombolo kommun. Boken berättar om Sune Klippmarks barndom under och något årtionde efter andra världskriget. Berättelserna är mestadels självbiografiska med inslag av skrönor och spökhistorier. Hembygden med fyra språk (finska, meänkieli,samiska och svenska) och två ”religioner” (laestadianism och kommunism) sätter en speciell prägel och skapar spänningar i vardagslivet.

Under 1940-50-talet levde fortfarande de flesta tornedalingar i självhushåll, i skuggan av finska vinterkriget och fortsättningskriget. Vardagen i de små jord och skogsbruken innehöll kreaturskötsel, jakt och fiske i kombination med vägarbeten, timmerflottning och andra tillfälliga ströarbeten. Fritiden skildras med skidtävlingar, fotbollsmatcher, logdanser och bönemöten.

Boken avslutas med en ordlista över finska, meänkieli, samiska och svenska bebyggelse och ortnamn som återfinns i berättelserna. Ett av avsnitten är även översatt till meänkieli för att därmed tillföra deta minoritetsspråk, Sune Klippmarks hem, ytterliggare ett skrivet dokument, att användas t.ex. i skolornas språkundervisning.

Berättelserna är rikt illustrerade med fotografens Karins Wijks stämningsfulla bilder varvade med bilder ur det gamla familjealbumet.”



Författaren (min pappa), Sune Klippmark är född i Korpilombolo och uppväxt i den lilla byn Lahdenpää som ligger några km norr därom. Som barn åkte vi upp varje sommar från Gävle upp till Tornedalen. En lång bilresa i vår gamla Volvo Amazon. Ett äventyr bara det. Många minnen finns fastpräntade för mig och mina syskon under dessa somrar. Tyvärr har det inte blivit många besök i vuxen ålder. Men för några år sedan började pappa skriva novellerna och även prata om att få ihop en novellsamling i bokform och när novellerna började bli klara en efter en fick jag frågan om jag kunde illustrera. Förra sommaren följde jag och min familj med upp tillsammans med min pappa för att fotografera just för denna bok. Vi var upp en vecka, så det blev en intensiv period att undersöka platser som beskrivs i novellerna och för att fotografera. Det var ett riktigt äventyr och jag som hört vissa av historierna tidigare sen barnsben, fick nu se med egna ögon var det faktiskt utspelat sig. De flesta bilder är gjorda just under denna vecka, men några bilder har även blivit till i efterhand här hemma eller funnits i mitt arkiv. Dessutom har min make gått igenom ett flertal gamla fotoalbum där vi funnit riktiga bildskatter från denna tid som också finns med och gör boken unik.

Det är spännande att få vara med om detta bokprojekt. Pappa som varit upp till sina hemtrakter nu i sommar har fått ett stort gensvar och intresse. Någon har kallat det för ett stycke kulturhistoria och jag är benägen att hålla med. Visst är det en bok för alla som har en anknytning till Tornedalen, men denna bok tror jag är lika spännande och läsvärd oavsett var man kommer ifrån. Den ger ren fakta om tiden och berättar samtidigt historier om det ”lilla livet”. Hur ”vanligt folk” levde på den tiden med inslag av spänning, lycka, oro, humor etc. Är man intresserad av människor och historia  och förstås gamla och nya svartvita fotografier, så är den verkligen att rekommendera.


(Smakproven av bilder ur boken är mina förutom nr. 4 och 5)

Boken finns att beställa från oss:

Obs! Nytt pris: 150 kr

AB Wijk Antik

e-post: karin@wijk.se, info@wijk.se

7 kommentarer:

Cecilia sa...

Så spännande Karin, grattis. Ni gör verkligen något fantastiskt när ni skildrar en så unik del av vårt kulturarv som, vad jag förstår, håller på att försvinna. Hoppas att ni får sälja många. Jag kommer defenitivt beställa.

Karins fotoblogg sa...

Här har du en till som kommer att beställa. Jag vill absolut ha en signerat exemplar dessutom! Det ska bli fantastiskt roligt att få se och läsa. Grattis till er alla för en fin bok!!!

Kram!

Karin Wijk sa...

Tack Cecilia och Karin! vad roligt att höra om ert intresse för boken, blir så glad!!

Angående beställning a boken. Vill man betala in pengarna direkt på plusgirot så observera att det dröjer några dagar innan vi kan se det, och var noga med att skriva namn o adress, så vi vet vilken som betalat in pengarna och vart vi ska skicka boken. Det går lika bra att maila en beställning så skickar vi med en faktura med boken.
Tack igen! / Kram

Anonym sa...

Åh, så roligt Karin!! Jättespännande projekt ju. Så roligt att du fått vara med och ta bilder och så roligt att din pappa faktiskt skrivit ned sina berättelser. Jag tycker att många i den generationen inte verkar vilja dela med sig så mycket, vilket känns lite trist.
Jag vill också beställa boken och ska skicka dig ett mejl.
Kram!

Karin Wijk sa...

Ja, visst är det roligt! Och lärorikt för vår generation att ta del av. Jag vet iallafall alldeles för lite om hur det faktiskt var förr. Tack för beställningen och mailet. Boken ska vara på väg nu :-)/ Kram

Anonym sa...

Typiskt tysta Lahtilanen som inte nämner ett ord om att du gett ut en bok. Om du visste hur många gånger jag har tänkt på just det, skriva ner allt som vi upplevde som barn. För visst var det väl lite speciellt att bo där uppe?

Jag får Gratulera dig Sune att du gjort det, antagligen kommer mycket att väckas upp från förrådet som än så länge är intakt;-)
Kommer naturligtvis också och köpa en bok och som någon annan också nämnde så hoppas jag att du signerar den.

Det här dök upp då jag skrev i ett liknande namn på Google, egentligen en underlig värld vi lever i.
Jag tror faktiskt att vi är den generation som upplevt mest vad beträffar förändrinngar. I synnerhet vi där uppifrån, som sökt oss söderut och allt det tekniska som händer.
Både på gott och ont.
Skickar ett mail till dig vid annat tillfälle och lämnar adress o.s.v för och ta del av boken.
Walden Anne-Maj

Karin Wijk sa...

Tack Anne-Maj för din kommentar!! Om inte pappa redan läst detta, ska jag hälsa honom, så blir han nog riktigt glad :-) Du är så välkommen att maila in en beställning! Ha det gott! / Karin Wijk